
چگونه آموزش نوآوری و کارافرینی را در کشور متحول کنیم؟
مدرس: دکتر علی بابایی
آموزش نوآوری
سیستم آموزشی کشور لازم است که نوجوانان را برای نوآور شدن و کارآفرین شدن تربیت کند.
قواعد فعلی آموزش نوآوری و کارآفرینی در کشور و ایرادهای آموزشی آن در این زمینه درسطح دانشگاه و مدارس
- عدم وجود تئوری یادگیری
- نوجوان می داند یادگیری واقعی نیست، بلکه صرفا کسب نمره ی قبولی در امتحان یا گرفتن نمره برای کسب معدل باللاتر است.
- کارآفرینی و نوآوری، در باور نوجوان صرفا دو مفهومی است که مختص زمان کلاس است.
- هیچ طراحی برای یادگیری و درک عمیق و کاربردی در دنیای واقعی نشده است.
- تعریف کارآفرینی و نوآوری، مبتنی بر تاسیس کسب و کار است. ( این اصل تفکر در آموزش های فعلی آسیب زیادی به حوزه کارآفرینی وارد می کند.)
- تعریف اصیل کارآفرینی متفاوت تر از به راه انداختن کسب و کارها و به راه انداختن بیزینس است.
- تعریفی درست از یک کارآفرین: کارآفرین، خالق نهاد جدیدی که با خارج شدن از رویه های روتین و عامه فهم، با به کارگیری الگوهای جدید و علیرغم مقاومت شدید محیط و خرد رایج، به بازار ورود کرده و اقدام به حذف« پناهگاه های حافظ وضع موجود و کمتر نوآور» می کند.
- آموزش های کارآفرینی و نوآوری در باور نوجوان، مملو از ابزارهای تحلیلی متعدد است.
- به طورکلی انسان می تواند ۲±۷ اصل در ذهن خود نگه دارد و براساس آن ها رفتار کند؛ ولی در کتاب کارگاه نوآوری در سیستم آموزشی ۵۰-۶۰ تا ابزار و اصل معرفی شده است؛ در حالی که این تعداد زیاد از ابزارها برای دانش آموز کاربردی نخواهد بود. چرا که ۵ الی ۹ تا از این اصول در ذهن آن ها باقی می ماند.
- نوآوری و کارآفرینی را در این پنج مورد خلاصه می کنند:
- داشتن قدرت تفکر سنتتیک: سیستم آموزشی فعلی ما دقیقا برخلاف تفکر سنتتیک عمل می کند.
- خلاف قواعد فکر کردن
- وجود یک روحیه عمل گرایانه
- روحیه جستجو
- شبکه سازی: هرچه شبکه سازی گسترده تر و وسیع تر باشد ایده های ناب بیشتری تولید می شود.
- مثالی از یک کارآفرینی واقعی:
خلق صنعت بیوتکنولوژی
کارهایی که خالقان صنعت بیوتکنولوژی انجام دادند:
- مشاهده گری و پرسش گری
- انجام کارجمعی
- شبکه سازی گسترده
- قدرت تفکیک
- یادگیری سریع از تجربه
نکته جالب این که خالقان صنعت بیوتکنولوژی، برای راه اندازی ایده هایشان از هیچ کدام از اصولی که در کتاب کارگاه نوآوری در سیستم آموزشی هست، استفاده نکرده بودند.
تعریف قواعد نوین آموزش نوآوری و کارآفرینی در کشور:
انتخاب تئوری «یادگیری مبتنی بر تجربه experiential learning » به عنوان بنیان آموزشی

- تغییر نقش نوجوان از نقش منفعل و صرفا گیرنده به عنصر اصلی یادگیری
- تغییر نقش معلم از «ارائه دهنده اصلی محتوا» به « تسهیل گری» تحقق چرخه یادگیری + مربی گری نوجوان ( شنیدن همدلانه، پرسیدن سوالات درست، بازخورد سازنده داشته باشد)
- تشویق دیالوگ و یادگیری گروهی (یادگیری از دیگران)
- تغییر ارزیابی از آزمون به برگه تعمق
- آزمون (چه کتبی، چه شفاهی، چه عملی) حذف می شود و ارزیابی با برگه تعمق انجام می شود.
- ارزیابی با این شیوه، صرفا به منظور مطمئن شدن از تلاش حداکثری نوجوان برای یادگیری است.
- از تمرکز بر ابزارهای تحلیلی به سمت تمرکز بر مهم ترین مهارتهای شناختی اکتشافی می روند.
- تفکر سنتتیک
- مهارت مشاهده گری
- مهارت پرسش گری
- مهارت آزمایش گری
- مهارت شبکه سازی
یادگیری عمیق این ۵ اصول ومهارت های ذکر شده، برای پرورش یک کارآفرین کافی است.
از همین قواعد نوین برای کمک به آموزش درست و پرورش خلاقیت و کارآفرینی در قالب باشگاه کارآفرینان نوجوان استفاده کرده اند.
۰ پاسخ به "گزارش وبینار "طبیبی که خود نیازمند درمان است.""